Etiķetes un saskarsmes prasmes. Trešās lekcijas papildmateriāls

Pusdienošanas etiķete

Lielākā daļa no mums jau no mazām dienā labi zina, ka nav pieklājīgi runāt ar pilnu muti un slaucīt to krekla piedurknē. Tomēr ēdienreižu etiķete ar to vien neaprobežojas un pastāv arī niansētāki pieklājīgas ēšanas likumi, kurus vērts zināt un ik pa brīdim atsvaidzināt atmiņā. 

Galda dekorācijas nav nepieciešamas. Savu mobilo telefonu, maku, atslēgas un brilles nav jāliek uz galda. Tam ir domāta soma, sliktākajā gadījumā – jakas vai žaketes kabata. 

Salvetes. Pirms ķerties klāt ēšanai vai dzeršanai, uzklājiet salveti uz ceļiem. Savējiem. Salvetes mīcīšana aiz apkakles ir pieļaujama, tikai barojot zīdaiņus un uzņemot komēdijas. Ja ēdienreizes laikā jums ir nepieciešams piecelties, tad atstājiet salveti uz sava krēsla. Kad esat paēdis, pirms piecelšanās novietojiet salveti šķīvja kreisajā pusē. Nevajag censties salveti salocīt tās oriģinālajā izkārtojumā. Nekādā gadījumā nelieciet salveti šķīvī. Tas attiecas arī uz tiem gadījumiem, kad restorānā vai kafejnīcā nav auduma, bet gan tikai papīra salvetes. Arī tās nevajag mīcīt tukšā dzēriena glāzē vai mest virsū ēdiena atliekām. 

Izvairīšanās no katastrofas. Informējiet apkalpotāju, ja jums ir kāda alerģija vai ēdiena nepanesamība. Ne vienmēr ēdienkartē pie katra ēdiena tiek uzskaitītas 100% visas sastāvdaļas. Labāk, veicot pasūtījumu, uzreiz minēt, ka nevēlaties piena produktus, esat alerģisks pret riekstiem, olām vai konkrētām garšvielām. Man, piemēram, ļoti negaršo trifeles, tādēļ esmu iemācījusies, pasūtot sēņu krēmzupu, vienmēr pieteikt, ka nekādā gadījumā nevēlos sajust trifeļu garšu. Labāk lieku reizi to pieminēt, kā nonākt veselībai bīstamā vai neērtā situācijā, kad jāsūta apkalpotāju atpakaļ uz virtuvi. 

Ēdiena sūtīšana atpakaļ. Ja ēdiens jūs neapmierina, jums ir jāuzstāj, lai pārējie jau ķeras pie ēšanas. Jo problēmas novēršana paņems laiku un pārējās porcijas tikmēr jau būs atdzisušas.

Cik ēdienus pasūtīt? Vislabāk pasūtiet tikpat daudz ēdienus, cik pārējie. Tas ļaus visiem ēst vienā ritmā un neradīs neērtības sajūtu. Labs varinants ir arī vienoties par viena, divu vai trīs ēdienu skaitu un tad ļaut katram kombinēt to atbilstoši vēlmēm. Viens varbūt vēlas zupu un otro, otrs zupu un saldo, bet vēl kāds ēdīs salātus un zupu. Tādā veidā vismaz neveidosies situācija, kad visi ēd, bet viens no jums tikai dzer kafiju. 

Ēšanas temps. Mēģiniet ēst mierīgi un lēni, iepauzējot ik pēc pāris kumosiem, jūs taču negribat pārējiem radīt sajūtu, ka steidzaties un vēlaties, lai šis pasākums ātrāk beidzas. 

Galda piederumi. Līdzko nazis, dakšiņa vai karote ir lietota, tiem nebūtu jāpieskarās galdautam (tas attiecas arī uz spalu). Ja vēlaties nolikt galda piederumus, tos ir jānovieto uz šķīvja tā, lai tie neatbalstītos uz galdauta. 

Mēmie signāli. Ja vēl neesat beiguši ēst, bet tikai atpūšaties starp kumosiem, tad galda piederumiem ir jābūt novietotiem vienam pret otru, tuvāk šķīvja augšpusei, dakšiņai un karotei jāatrodas ar izliekumu uz augšu. Savukārt, ja esat paēduši, tad nazi un dakšiņu novietojam paralēli vienu otram, asos galus uz augšu (skatoties uz pulksteņa ciparnīcu, norādot uz plkst. 5).

Vīna izvēle. Ja vien neesat labs vīna pazinējs (un arī tad, ja esat), varat jautāt viesmīlim vai ļoti labos restorānos arī someljē, lai jums iesaka piemērotāko vīnu pie ēdiena, ko esat izvēlējušies. Varat norādīt uz 2-3 vīniem, kas ir jūsu vēlamajā cenu kategorijā. Jums nav jānosauc vīna cenas griesti.

Zupa. Atcerieties, ka zupas šķīvi nav jāgāž nevienā virzienā. Tas šķidruma daudzums, ko nevar izsmelt ar karoti, šķīvi neaiztiekot, lai paliek šķīvī. Un pūst vai skaļi strēbt šķidrumu, jo tas ir karsts, arī nav labais stils. Ja zupa ir karsta, nedaudz pagaidiet. Tas ļaus jums ēst pieklājīgi un saudzēs jūsu zobu emalju. 

Dzērienu papildināšana. Ja uz galda ir karafe ar ūdeni vai citu atspirdzinošu dzērienu, vienmēr piedāvājiet un ielejiet vispirms pārējiem. Un tad arī sev. Parasti vīrieši uzņemas vadošo lomu dzērienu papildināšanā, bet arī sieviete var uzņemties iniciatīvu, ja pēc lūguma pasniegt karafi ar ūdeni, kolēģis vai partneris neprotas. 

Dalīšanās ar ēdienu. Atkarībā no tā, cik labi jūs pazīstat viens otru, varat neuzkrītoši uzlikt kādu gabalu no savas porcijas uz maizes šķīvīša un padot tam, kas vēlas nogaršot. Tas gan jādara pirms jūs esat ķērušies klāt un jau sākuši notiesāt savu izvēlēto ēdienu.

Sarežģīto ēdienu ēšana. Vārīts krabis? Artišoki? Panika? Pirms pasūtīšanas, pārdomājiet, cik ērti būs notiesāt šādus ēdienus. Varbūt tā nebūs labākā izvēle svarīgās biznesa vakariņās vai pirmo reizi ejot kopā pusdienās. 

Žestu valoda. Viesmīli? Aizvērta ēdienkarte signalizē, ka jūs esat gatavi pasūtīt. Ja jūs turpināt pētīt ēdienkarti, tas apkalpojošajam personālam signalizē, ka jūs vēl neesat izdarījuši izvēli. Vēl ir iespējams mēģināt noķert viesmīļa skatienu, kā arī viegli pacelt roku, lai pievērstu sev uzmanību. Ja jūs ilgāku laiku nesekmīgi esat mēģinājuši pievērst sev uzmanību, tad drīkstat arī mierīgā un klusinātā balsī garām skrejošam viesmīlim teikt: “Es atvainojos, vai varētu jūs palūgt?” 

Sarunas. Sarunām pie galda ir jābūt tādām, kas “neuzvelk” pusdienu dalībniekus. Runājiet par braucieniem, grāmatām, atvaļinājumiem, teātri, mākslu, mājdzīvniekiem, bet izvairieties no reliģiskām, politiskām tēmā un aprunāšanas.

Ēdienreizes noslēgumsNovietojiet salveti kreisajā pusē šķīvim un viss. Atgāzties krēslā, bakstīt zobus vai atraugāties nav nepieciešams. Dāmas, lūdzu, neatjaunojiet savu lūpukrāsu pie galda. Tam ir domāta dāmistaba. 

Rēķinu apmaksa. Ja esat bijis ielūgts uz pusdienām, vakariņām, brokastīm (tas nozīmē, ka aicinātājs apmaksās rēķinu), tad noteikti pasakieties par kopīgi pavadīto laiku klātienē un neaizmirsiet nosūtīt jauku paldies īsziņu vai e-pasta ziņu tuvāko 24h laikā. Sūtīt paldies vēstuli vai kartiņu kā senākos laikos vairs nav obligāti, bet ir jauki, ja tā izlemsiet. 

Grūtās izvēles. Ja plānojat darba vai privātu pasākumu un neesat bijis konkrētājā restorānā, tad ieteicams turp aiziet, lai novērtētu telpas, galda klājumu un arī labierīcības. Nemaz nesmejaties. Tualete jums pastāstīs par restorānu daudz vairāk nekā sociālie tīkli. Svarīgi pirms pasākuma arī laicīgi rezervēt galdiņu, kā arī pašam ierasties restorānā vismaz 15 minūtes ātrāk, lai varētu pienācīgi sagaidīt viesus. 

Telefona sarunas. Vienkāršākais būtu teikt nē, tomēr dzīve mēdz būt sarežģīta. Ja esat pusdienās, bet jums plānots ļoti svarīgs telefona zvans, ieteicams pusdienu partneri par to pabrīdināt. Kad saņemat zvanu, uz kuru jums jāatbild, atvainojaties, piecelieties no paejiet nost no galda, lai netraucētu un pēc iespējas ātrāk beidziet sarunu. Ja telefona saruna pārsniedz 5 minūšu ilgumu, atvainojieties zvanītājam un pārceliet sarunu uz vēlāku laiku. Zelta pieklājības likums ir dzelžains – kopīgas maltītes laikā telefonam ir jānoslēdz skaņa. Pēc 1,5 h jūs atkal būsiet runājams un varēsiet atzvanīt. 

Īsziņas. Arī īsziņu rakstīšanai ir spēkā tas pats likums – ja nu jums tiešām steidzami jāreaģē, atvainojaties pārējiem un ātri nosūtiet ziņu. Jebkura cita nodarbe signalizē pārējiem, ka viņi nav pietiekoši svarīgi un tas, kas notiek citur, jums ir nozīmīgāks par kopīgi ieplānoto tikšanos. Un slēpt telefonu klēpī zem salvetes un neuzkrītoši mēģināt atbildēt, arī nevajag. 

Fotografēšana. Ēdiena fotografēšana ir slikts stils, ja vien jūs nestrādājat par restorānu kritiķi, “slepeno pircēju” vai jums nav pasniegts kaut kas tik briesmīgs, ka ir nepieciešams vākt lietiskos pierādījumus tiesai. 

Slikto paradumu izskaušana. Lielisks ieteikums, kā arī draugu un ģimenes pasākumos tikt galā ar mūžīgajiem elektronisko iekārtu bakstītājiem – visi vienojas par laika periodu, ko veltīs kopīgai kafijai, vīna baudīšanai vai vakariņām un ievieto mobilās iekārtas kastē. Tas, kurš pirmais sniedzas pēc telefona, lai paceltu ienākošu zvanu, nosūtītu īsziņu vai ko citu, tas arī apmaksā kopīgo rēķinu. Šāda 1h – 3h brīvības un cieņas mācībstunda darbojas lieliski un ļauj patiesi izbaudīt vienam otra klātbūtni. Lai jums labi garšo!

Kristīna Sprūdža 
LU Open Minded
(Teksts aizsargāts ar autortiesībām)